Followers

Saturday, September 13, 2008

Emosi

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan..

Hai sume.. Aku nak b’cerita tentang emosi kali ini. Emosi wit ‘under control’ & ‘lost control’. Seperti yang kite sedia maklum, sebagai pompuan aku mengaku ‘pompuan lebih beremosi dari lelaki’. Anyone agree plz raise ur’ hand. Hehe..

Aku search maksud ‘Emosi’ dari Internet. Ini yang aku jumpa.

Emosi adalah adaptasi evolusi, kerana meningkatkan kemampuan organisme untuk mengalami & mengevaluasi lingkungannya dan kemudian menambah kemungkinan hidup dan berproduksi dengan m’persiapkan rencana sederhana untuk berbagai tingkah yang diperlukan, seperti mendekati atau menjauhi objek yang (tidak) bole dicerna, b’saing bersama organisme lain atau lari jika organisme itu terlalu kuat (kemarahan vs. ketakutan), dan membentuk atau kehilangan ikatan kooperatif berdasarkan pada altruisme berbalasan (kebanggaan vs. kesedihan) dengan organisme lain.

Kata "emosi" diturunkan dari kata bahasa Perancis, émotion, dari émouvoir, 'kegembiraan' dari bahasa Latin emovere, dari e- (varian eks-) 'luar' dan movere 'bergerak'. "Motivasi" juga diturunkan dari movere.

Jenis2 emosi:
• Cinta
• Perasaan
• Bangga
• Sifat
• Benci
• Terkejut
• Takut
• Suasana hati

Aku sebenarnya hanya nak berkongsi dengan korg sume tentang emosi. Org ckp, pompuan lau sdg ‘period’ a.k.a. uzur, emosinya terganggu. More sensitive maybe. Tapi, bg aku itu sume terpulang pada individu itu sendiri bagaimana nak mengawalnya. Ape yang cube aku ingin kongsikan di sini ialah emosi dengan teman istimewa.

Ble emosi kite t’ganggu, org cakap biasa jek pon kite leh terasa. Lebeh2 lagi lau org yang kite sayang tegur. Ble aku nak bermanja2 dengan ‘dia’, tiba2 ‘dia’ cam x suke. Cam rimas. Aku da kecik ati da. Padahal mungkin masa tu ‘dia’ penat sangat ke, tgh pikir sumthing ke. Sebab aku tau ‘dia’ cukup suke kalau aku bermanja2 dgn dia. Aku bersikap kebudakan. Mungkin masa yang kurang sesuai. Walhal lau dipikirkan balik, ‘dia’ tego kite sbb ‘dia’ sayang kite. Aku ni slalu pentingkan diri sendiri kot. Tapi, masa ni juga, kite rasa ‘dia’ cam da x sayang kite lagi arr.. ‘dia’ da berubah arr.. ‘dia’ ade pompuan lain arr.. ‘dia’ mungkir janji arr… Tapi, jauh kat sudut ati ‘dia’, aku tau ‘dia’ sayang aku sgt. Sume org pon camtu aku rasa. Kadang2 aku rasa kesian tgk ‘dia’ kena layan aku yang emosi tgh x btol. Layankan aje karenah aku yang gile nih. So, wajarkah kite ikutkan aje emosi kite yg x btol tuh? Umo semakin banyak sepatutnya kite semakin matang. Ble da semakin matang, berfikir secara logik baru kite bole kawal emosi kite. Ble kite leh kawal emosi kite, baru kite ‘kurang’ gado dengan teman kite. Ini cume pendapat aku.

‘Dia’ slalu ucap sayang kat aku. ‘Dia’ slalu belai aku. Tapi, dia x reti nak tunjuk kasih syg dia depan org ramai. Kasih syg yang aku mksdkan x semestinya kiss aku depan org ramai.. cukup dari segi tingkah laku @ tutur kata yang bole buat sume org dalam dunia nih tau yang ‘dia’ sayang aku sangat. Tapi, x bererti ‘dia’ x sayang aku lau dia x tunjuk depan org kan? Kalau emosi tengah x btol, x terkawal benda kecik nie pon bole jadi isu tau. Sebab tuh, aku nak share topik ni dengan sume org. X kesah lew laki ke pompuan.. Aku nak kite sume (yang baca blog ni) berjanji dengan diri kite sendiri supaya belajar mengawal emosi. Belajar jangan cepat marah.

Aku selalu cuba untuk mengawal emosi aku supaya tak marah2 ‘dia’ (xspecially ble emosi t’ganggu). Believe it or not. Aku sebenarnya xd niat pon nak marah2 ‘dia’. Semakin aku tahan xnk marah, semakin aku nak marah. Tapi, diingatkan di sini, marah yang aku tekankan di sini bukannya marah sangat pon. Marah yang ade batas. Xd arr sampai hilang respect kat ‘dia’. Ibarat marah2 sayang gitu. Ahaks!!

Kepada ‘dia’ (xtau ar samada dia da b’peluang baca blog aku ni, tp aku da penah bgtau), aku nak ‘dia’ tau yang aku sayang ‘dia’ sangat. Aku nak kawin dengan ‘dia’. Nak idup bahagia di dunia & akhirat dengan ‘dia’. Nak abihkan sepanjang hayat dengan ‘dia’. Aku pernah buat kesilapan dalam p’hubungan yang lepas, jadi aku rasa ‘dia’ adalah pilihan aku yang tepat. Insya Allah.. (doakan utk aku ye..)

“APABILA PEMIKIRAN DIKUASAI KEMARAHAN, PERTIMBANGAN SEMAKIN MENGHILANG”

p/s: Utk kawan aku si “H”.. post ni sebenarnye utk ko. Bagi ko paham. Aku letak cite ttg aku supaya ley jadi panduan.. (mane tau). Kite ni manusia. Nobody is perfect. So, tolong kawal emosi ye. Kesian tgk ‘org’ tu asik kne marah jek..huhu

No comments: