Followers

Thursday, September 15, 2011

Attitude

Saya punya sorg kenalan yg sy anggap sebagai kakak.. seorg kakak yg baik.. seorg kakak yg chantek.. hehe. Saya nak share pengalaman kakak saya yg baik dan chantek ni pengalaman dia ketika di dlm LRT. Jadikan pengajaran serta panduan untuk diri sendiri dan bangsa juga negara.

Cerita Dalam LRT

by Ruzielah Abd Rahim on Wednesday, June 22, 2011 at 12:03pm

Saya seorang melayu, dilahirkan melayu walau ada sedikit adunanya bukan melayu tapi saya mengkategorikan diri saya melayu. Saya dibesarkan di Johor Bahru, dan dididik oleh ayah saya untuk menghormati orang tua tak kira agama dan bangsanya. Ayah saya adalah seorang yang kuat semangat kemelayuanya mungkin ada kisah lama yang membuatnya rasa kurang senang dengan bangsa keturunan Lim, namun ayah masih menghormati dan bertolak ansur dengan jiran2-jiranya yang bukan sebangsa denganya, malahan kami betukar juadah bila ada perayaan masing-masing.

Apa yang saya nak kongsikan adalah kisah yang terjadi pada saya dua minggu lepas, kisah berlaku dalam LRT Putra laluan Gombak- Kelana Jaya. Kebiasaanya jika saya menaiki kenderaan awam LRT ataupun Komuter (Ladies Coach) saya akan dapat tempat duduk dan tak mungkin berdiri kerana kedua2 station ini merupakan station terawal.

Seperti biasa saya akan membaca apa saja yang ada dalam beg saya ketika itu tak kira sama ada buku, bil telefon, resit Tesco ataupun surat Khabar. Setibanya di station LRT KLCC, Coach LRT menjadi sesak, penuh dengan mereka yang baru pulang dari kerja, kebetulan pula pada ketika itu musim cuti sekolah LRT menjadi penuh dengan ibu bapa yang membawa anak2 berjalan sekta bandar Kuala Lumpur.Tiba-tiba masuk satu keluarga yang terdiri daripada suami isteri dan seorang anak kecil berumur kurang dari 2 tahun, si bapa mendukung anak yang sedang tidur itu dibahunya dan kerana tiada semua tempat duduk sudah penuh dia terpaksa berdiri.

Tanpa berfikir saya terus berdiri dan memberi "sign" kepada si bapa tadi untuk duduk di kerusi saya tadi, tiba2 datang seorang bangsa Lim perempuan seusia saya yang tanpa usul periksa melulu ingin terus dududk di temapat yang sepatutnya diberikan kepada si bapa tadi, saya mecuit sedikit bahunya sambil menunjuk kepada si bapa tadi yang sedang bergerak menuju ke tempat duduk saya.

Dengan muka penuh komunis makan khinzir dan semua benda haram yang ada di muka bumi ni perempuan bangsa Lim itu dengan kurang hajarnya berkata "you're giving him seat because he is Malay right" (nota pada hari itu saya berbaju kurung, bertudung (Office Attire). Sungguh pada ketika itu saya senyap 5 saat, dalam hati berfikir ingin terus diam, lantaklah bangsa Lim ni nak cakap apa pun, tapi hati saya sangat tersentuh dengan statement dia tadi, saya berfikir jika dulu pernah saya melawan cakap mak ayah, pernah juga saya melawan cakap suami kenapa saya perlu biarkan statement kaum Lim yang menyakitkan seperti menyiram asid ke dalam mata (karam SIngh Walia).

Dengan hati yang penuh menggelegak seperti amukan Hang Tuah saya menjerit sekuat hati memenuhi ruang LRT dan berkata " Hey you, what are you saying just now? dengan muka penuh komunis dia kata "do i know you, do i know you" saya pun terus berkata (baca: menjerit) " you are sooooooooooooo rude you know, this is not about race this is about attitude, if you're rude you dont have to stop others to be polite, i am sensative about what you're saying just now!!!!!! (sunnguh tak pernah saya rasa marah sehebat ini). Dalam masa yang sama "the Khinzir eater" cakap lagi "you're lucky you live in Malaysia, you'll know what happen to you if you living in Singapore" sungguh masa ni saya rasa sangat sangat sangat marah, terasa seperti nak sangat tarik rambut "the khinzir eater" tadi, tapi kemarahan saya terbantut sebab dah sampai destinasi saya (KL Sentral). Kalaulah pada hari tu saya turun Kelana Jaya Station terakhir mesti dan jadi petikaman lidah dalam train, ada kemungkinan besar juga saya dah tarik rambut "the Khinzir eater" tu.

Kebiasaanya menjadi Ruzielah bila saya terlalu marah dan geram saya akan terlalu nangis, teresak-esak saya nangis menceritakan pada suami betapa biadapnya si "the pork eater" itu, sungguh tiada niat sebesar kuman pun berikan tempat duduk saya kepada si bapa tadi kerana dia sebangsa dengan saya, saya membantu semua orang yang memerlukan tak kira apa juga bangsanya. Tapi pada hri tu saya berfikir kalaupun saya nak bagi ruang yang tak sebesar mana tu pada bapa tadi atas alasa dia sebangsa dengan saya dia peduli apa? ini baru ruang sekecil itu pun dipertikaikan inikan pula tanah bumi Malaysia.

Banyak dah kita mengalah, bila kita lebih kita dikata racist, bila kita diam mereka naik tocang, bila kita lupa ditikamnya belakang kita. Mungkin satu hari bangsa saya akan jadi bangsa tepinggir seperti Melayu Singapura, mungkin satu hari Malaysia menjadi negara pengeksport Khinzir Dunia, mungkin satu hari PM kita keturunan Lim, Melayu tidak racist tapi " the khinzir eater" ini racist walaupun tak pernah dinyatakanya. Baru2 ni saya terbaca di paper Star iklan dari roket dinaiki Lim memanggil anak bangsanya supaya mendaftar Undi, booth daftar undi malah dibuka di UTAR dan semua tempat yang mana ramainya sekutu Lim.Apa kita buat? betikam lidah.

*nota ini dibuat tanpa sedikitpun unsur poilitik. ~melaporkan dari Seberang Prai~

p/s: it is not 'bout racist.. but the way we are.. our attitude. if kite pemikiran kolot jadilah begini.. haiih.. moga negara Malaysia akn terus aman damai. Insya Allah

No comments: